maandag 9 september 2013

zaterdag 7 september

Zaterdag begon natuurlijk met het ritueel boodschappen doen. Samen met Maria want zij organiseert de Vlaamse avond. Deze is vandaag, op zaterdag. Een verzoek van Paul. Hij wilde deze avond niet missen. Tegelijkertijd houdt dat in geen koken voor mij en ik kan genieten van de hele dag eventueel schilderen of anderszins.

Dus we togen naar Margraten om de geheime ingrediënten in te kopen. Dat ging snel en na het noodzakelijke sigaretje op de parkeerplaats zijn we terug gereden. Maria begon met alle voorbereidingen voor ons feestmaal.

Gisteren ben ik vergeten te vermelden dat Paul, Sven en Myrthe aangekomen zijn om Roos op te halen. Zij blijven tot zondagmiddag om dan met Roos (jammer) weer naar huis te gaan.

Ik heb de blog bijgewerkt, nadat ik via internet allerlei commentaar heb ontvangen. "Ik kijk elke dag op de blog, maar helaas wordt hij niet bijgewerkt, dus ik kan het ook niet volgen" of  "En ik maar denken dat ik elke dag "ge-update" werd...". Je zou er een schuldgevoel van krijgen, echt niet!!

Wederom onze avonturen in een notendop. Dus Maria organiseert deze avond. Het is een currysoep, een Gentse waterzooi met petatten (dit is geen frites, maar zijn gekookte aardappels), sla, tomatensalade, groene salade en komkommer met vinaigrette. Als toetje La belle Helene in juridisch gevecht. Dat zijn peren in chocolasaus met ijs, slagroom en advocaat. Dan de hekkensluiter kippenkoffie. Een glas met advocaat, daarop koffie met een laag slagroom.
Nou ik kan je zeggen, het is een behoorlijk heftig maal. En daarbij meer dan verrukkelijk. Deze belg moet erbij blijven en haar aanhang ook.

Dus Maria ging met de potten en pannen spelen en daardoor kon ik aan de opdracht  "de straat met de voeten" beginnen. Louise kwam op een gegeven moment bij mij met de opmerking "ik zou even gaan kijken in de keuken, ik geloof dat ze je nodig hebben", dus ik naar de keuken en wat vond ik daar.

Marian bezweet en roerend in de ovenschotel met de saus van de Gentse Waterzooi. Ik zei "waarom hebben jullie die schotel niet in de oven gezet?" Maria antwoordde: "de oven werd niet warm". Ik weer "hoezo dan niet?" Maria: "ik heb de oven aangezet, maar hij wordt niet warm".

Ik keek naar de instellingen van de oven en zag dat zij in plaats van de gradenknop, de minuterie (timer) had aangezet. Tsja, het is een slimme Belg. Maar één die niet hoe een oven werkt!! Hilarisch, dus de oven maar ingeschakeld en deze actie blijven we haar dus nadragen dat kun je wel stellen.

Wij zijn na dit accidentje gaan eten. De currysoep, die goed werd ontvangen. De gentse waterzooi met verhaal erbij van de oven, lachen natuurlijk en nadien de peren. We waren meer dan voldaan en wat wijn is er natuurlijk ook doorheen gejaagd. Na de kippenkoffie zijn we weer in de tuin gaan zitten om alles uit te smoken.

Weer mocht ik niet bij Marjolijn buurten, ik voel mij erg triest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten